Nástup do školy je významným životním mezníkem a je vhodné ho dětem co nejvíce usnadnit. V současné hektické a přetechnizované době se často setkávám s tím, že předškoláci nejsou na školní docházku dostatečně připraveni. Rodiče nemají čas se jim věnovat, děti tráví spoustu času před obrazovkami, chybí jim potřebná stimulace, zážitky, zkušenosti. Školní zralost je totiž nejen zralostí organismu a centrální nervové soustavy, ale i připraveností, kterou mohou rodiče i mateřská škola podpořit prostřednictvím podnětného prostředí.
V tomto článku se podíváme na různé aspekty školní zralosti, které by měly děti před nástupem do školy zvládat, a jak jim v tom můžeme pomoci.
Poznávací zralost
Jedná se o zralost psychických procesů, kterými poznáváme svět, tedy smysly, pozornost, paměť, myšlení, řeč.
Před nástupem do školy by děti měly umět:
- Rozpoznat barvy a základní geometrické tvary
- Složit jednoduché puzzle
- Identifikovat první hlásku nebo slabiku ve slově
- Zpaměti přeříkat krátkou básničku
- Soustředit se po dobu dvojnásobku svého věku v minutách
Patří sem rovněž zájem a touha poznávat. Pokud se u dětí naopak objevuje tzv. smyslová nedosycenost, nebo vady řeči, mají ztížené podmínky pro efektivní učení. Skvělým nástrojem pro rozvoj těchto dovedností jsou Duhové kamínky, které děti mohou třídit, využívat k trénování paměti a následování vzorů.
Pracovní zralost
Děti by rovněž měly být připravené na školní režim.
To může znamenat:
- Dokázat odložit své potřeby
- Mít představu o čase
- Pracovat podle instrukcí
- Vydržet u úkolu a dokončit ho
Jedná se v podstatě o trénink vůle, schopnost zacílit úsilí i na činnost, která děti aktuálně nemusí tolik bavit.
Naše tipy na přípravu do školy
Smyslová barevná vajíčka | Silikonová hmatová písmena | Duhové kamínky
Emočně-sociální zralost
Tato oblast bývá někdy podceňována, přitom bez dostatečné emoční a sociální zralosti nejsou děti často schopny ve škole uplatnit svůj potenciál.
Patří sem dovednosti jako:
- Schopnost spolupráce s ostatními
- Umění se domluvit, udělat kompromis, ale i zdravě prosadit svůj názor
- Požádání o pomoc
- Schopnost unést konstruktivní kritiku a neúspěch
- Regulování svých emocí a vyjadřování je vhodným způsobem
Skvělý trénink spolupráce v kolektivu přichází například u hraní se stavebnicemi, které vybízejí k open-ended play.
Fyzická zralost
Důležitá je také zralost tělesná, protože školní docházka klade nároky i na fyzickou zdatnost dětí (unést školní tašku, vydržet sedět) a jejich imunitní systém. V případě časté nemocnosti a opakovaných absencí je pro děti náročnější adaptace na nové prostředí a režim.
Patří sem rovněž rozvinutá motorika, a to nejen v podobě obratného zacházení s tužkou, ale i ve formě jízdy na kole, stavění stavebnic, modelování, chytání a házení míče atd. Toto vše je totiž průprava pro úspěšné zvládnutí grafomotoriky.
Což mi připomíná - připravili jsme si pro vás 85 stránek plných grafomotorických cvičení a obrázků! Na pracovních listech jsme spolupracovali s logopedickou asistentkou Zuzanou Kolátorovou a tady si je můžete stáhnout.
Pro trénink jemné motoriky můžete využít Smyslová barevná vajíčka, která pomáhají dětem mimo jiné s učením barev a počítáním.
Proč je školní připravenost důležitá?
Bez dostatečné školní připravenosti jsou děti ohroženy nejen školním neúspěchem a možnou ztrátou zájmu a motivace, ale také obtížemi se spánkem, emoční labilitou, příjmem potravy, nebo psychosomatickými nemocemi.
Eva Stupková
Jmenuju se Eva Stupková a jsem psycholožka. Moje profesní dráha zahrnuje několikaletou praxi v pedagogicko-psychologické poradně, pozici školního psychologa v mateřské škole, pedagogické působení na oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika, vedu svou psychologickou praxi se zaměřením na rodinné poradenství.
Baví mě psychologie dítěte a rodiny. Orientuji se tedy zejména na problematiku dětského prožívání a chování, na otázky spojené s rodičovstvím a výchovou. Těší mě podílet se na vytváření bezpečného a láskyplného prostředí pro děti a na rozvoji rodičovských kompetencí. Více informací najdete na instagramu nebo facebooku rodinného poradenství.
Spolupráce s firmou Kidtown je pro mě inspirující. Čerpám pro ni z vysokoškolského studia pedagogické psychologie a speciální pedagogiky, z odborných kurzů, samostudia i praxe. Obohacuje mě v profesním i osobním životě, nutí mě dívat se na vývoj dítěte hlouběji, s možností podněcování jeho rozvoje nejrůznějšími hračkami a pomůckami.