Příprava na nástup do 1. třídy: Tipy dětské psycholožky


Nástup do školy je významným životním mezníkem a je vhodné ho dětem co nejvíce usnadnit. V současné hektické a přetechnizované době se často setkávám s tím, že předškoláci nejsou na školní docházku dostatečně připraveni. Rodiče nemají čas se jim věnovat, děti tráví spoustu času před obrazovkami, chybí jim potřebná stimulace, zážitky, zkušenosti. Školní zralost je totiž nejen zralostí organismu a centrální nervové soustavy, ale i připraveností, kterou mohou rodiče i mateřská škola podpořit prostřednictvím podnětného prostředí.

V tomto článku se podíváme na různé aspekty školní zralosti, které by měly děti před nástupem do školy zvládat, a jak jim v tom můžeme pomoci.


Poznávací zralost

Jedná se o zralost psychických procesů, kterými poznáváme svět, tedy smysly, pozornost, paměť, myšlení, řeč.

Před nástupem do školy by děti měly umět:

  • Rozpoznat barvy a základní geometrické tvary
  • Složit jednoduché puzzle
  • Identifikovat první hlásku nebo slabiku ve slově
  • Zpaměti přeříkat krátkou básničku
  • Soustředit se po dobu dvojnásobku svého věku v minutách

Patří sem rovněž zájem a touha poznávat. Pokud se u dětí naopak objevuje tzv. smyslová nedosycenost, nebo vady řeči, mají ztížené podmínky pro efektivní učení. Skvělým nástrojem pro rozvoj těchto dovedností jsou Duhové kamínky, které děti mohou třídit, využívat k trénování paměti a následování vzorů.


Pracovní zralost

Děti by rovněž měly být připravené na školní režim.

To může znamenat:

  • Dokázat odložit své potřeby
  • Mít představu o čase
  • Pracovat podle instrukcí
  • Vydržet u úkolu a dokončit ho

Jedná se v podstatě o trénink vůle, schopnost zacílit úsilí i na činnost, která děti aktuálně nemusí tolik bavit.

Naše tipy na přípravu do školy
Smyslová barevná vajíčka  |  Silikonová hmatová písmena  |  Duhové kamínky


Emočně-sociální zralost

Tato oblast bývá někdy podceňována, přitom bez dostatečné emoční a sociální zralosti nejsou děti často schopny ve škole uplatnit svůj potenciál.

Patří sem dovednosti jako:

  • Schopnost spolupráce s ostatními
  • Umění se domluvit, udělat kompromis, ale i zdravě prosadit svůj názor
  • Požádání o pomoc
  • Schopnost unést konstruktivní kritiku a neúspěch
  • Regulování svých emocí a vyjadřování je vhodným způsobem

Skvělý trénink spolupráce v kolektivu přichází například u hraní se stavebnicemi, které vybízejí k open-ended play

Fyzická zralost

Důležitá je také zralost tělesná, protože školní docházka klade nároky i na fyzickou zdatnost dětí (unést školní tašku, vydržet sedět) a jejich imunitní systém. V případě časté nemocnosti a opakovaných absencí je pro děti náročnější adaptace na nové prostředí a režim.

Patří sem rovněž rozvinutá motorika, a to nejen v podobě obratného zacházení s tužkou, ale i ve formě jízdy na kole, stavění stavebnic, modelování, chytání a házení míče atd. Toto vše je totiž průprava pro úspěšné zvládnutí grafomotoriky.

Což mi připomíná - připravili jsme si pro vás 85 stránek plných grafomotorických cvičení a obrázků! Na pracovních listech jsme spolupracovali s logopedickou asistentkou Zuzanou Kolátorovou a tady si je můžete stáhnout.

Pro trénink jemné motoriky můžete využít Smyslová barevná vajíčka, která pomáhají dětem mimo jiné s učením barev a počítáním.

Proč je školní připravenost důležitá?

Bez dostatečné školní připravenosti jsou děti ohroženy nejen školním neúspěchem a možnou ztrátou zájmu a motivace, ale také obtížemi se spánkem, emoční labilitou, příjmem potravy, nebo psychosomatickými nemocemi.

 

 

        Eva Stupková