Patlavost (dyslalie), tedy špatná výslovnost některých hlásek, je nejčastější vadou v řeči předškoláků, často i školáků. Proto pokud dítě má problém s řečí, je potřeba navštívit logopeda co nejdříve. Ideálně když děti dosáhnou věku 4 až 5 let. Později se s přibývajícím věkem nesprávná výslovnost fixuje, a v případech, kdy je vada vážnější, musí děti nastupovat do školy o rok později. Děti se špatnou výslovností totiž můřou mít ve škole problémy se čtením a psaním. Důležité jsou návštěvy logopeda, ale také pravidelná cvičení doma.
Proč vůbec děti problémy s řečí mají? Důvodem může být dědičnost, porucha centrální nervové soustavy, sluchu nebo zraku, předčasné narození. Může to ale být i zanedbání nebo naopak přehnané nároky, které na děti rodiče kladou.
Jak si zpříjemnit domácí logopedická cvičení?
Protože dnes, 6. března, je Evropský den logopedie, připravili jsme si pro vás pár tipů, jak si logopedii doma zpříjemnit, jednoduše jak děti neotrávit prací v sešitu či opakovaným vyslovováním slůvek.
- Domluvte se s dítětem, kdy budete logopedii dělat. Dejte jim na výběr, kdy by ji chtěly dělat. Když se domluvený čas nachýlí, postupně připomínejte, že se daný moment blíží.
- Udělejte si a dodržujte denní řád tak, aby dítě vědělo, kdy ho logopedie čeká. Pravidelnost je pro děti důležitá.
- Nedělejte cvičení dlouhá, naopak by měla být kratší - od 5 do 15 minut. Pomocníkem může být u některých dětí časovač či minutka, které ohlásí konec cvičení.
- Hrajte si, zpívejte. Jednoduše udělejte cvičení zábavné. Když například cvičíte skupinku slov, můžete si je zazpívat v oblíbené melodii. Využívejte básničky, obrázky, hry (může to být například logopedické pexeso) a další pomůcky.
- Buďte optimističtí a neukazujte případnou frustraci z toho, že se něco nevede.
- Střídejte den se cvičením s volnými dny. Můžete si například určit, že víkendy jsou volné. Nebo jinak, jak to bude vám a dítěti vyhovovat.
- Zkuste se s dítětem vystřídat, ať i dítě může kontrolovat a opravovat vás. To se mu bude líbit :)
- Využijte momenty, kdy má dítě volno. Můžete cvičit náhodně cestou v autě nebo když zrovna někde čekáte. Stejně byste jinak mohli slyšet “já se nudím”.`
A pokud nevíte jak začít, máme pro vás praktický soubor grafomotorických a logopedických listů k procvičování. Stáhněte si naše Obrázky a klikyháky kocourka Mourka, které pro nás připravila logopedka Zuzana Kolátorová, se kterou dlouhodobě spolupracujeme.
Další tipy od Zuzany Blažkové aneb „Logopedie JINAK“
Mgr. Zuzana Blažková | klinická logopedka
Jmenuji se Zuzana Blažková, jsem máma, klinická logopedka a autorka projektů Logopedie JINAK a Máma logopedka. 14. rokem se věnuji pacientům s poruchami jazyka, řeči, sluchu a hlasu, s poruchami příjmu potravy a polykání. Pracuji s radostí a nápady v prostředí ambulance, která je přizpůsobená dětem i dospělým.
Od roku 2018 poskytuji zdravotní péči ve své ambulanci v Uherském Brodě jako klinická logopedka. Snažím se držet krok s trendy v oboru. Vzdělávám sebe, laickou i odbornou veřejnost.
Specializuji se na ranou klinicko-logopedickou intervenci. Při práci využívám koncepty myofunkční terapie a orofaciální stimulace, speciální certifikované orálně-motorické pomůcky Talktools a AKR Therapeutic, prvky senzorické integrace, neurovývojové stimulace, ABA terapie, muzikoterapie a systém FORBRAIN, který využívá přirozenou smyčku zpětné vazby ke zlepšení dovedností, jako je plynulost řeči a porozumění, pozornost a paměť.
Jako logopedka jsem s Kidtownem vytvořila výběr hraček, které jsou skvělé pro rozvoj řeči a všechno výše zmíněné. V detailním popisu každé hračky najdete podrobnější informace o jejím přínosu z mého odborného hlediska + zajímavé tipy na hraní. Posuďte sami!