Ohledně autismu panuje spousta předsudků. Lidé si často myslí, že autistické děti nedokážou projevit emoce, že nepotřebují společnost, že jsou to jedinci s mentálním postižením, nebo že důsledně lpí na rutině a stereotypech. Ne vše je ale vždy pravda. Správný odborný název je “poruchy autistického spektra” (PAS) a vyjadřuje skutečnost, že škála projevů může být opravdu pestrá. Symptomy, které by měly být všem jedincům společné se pak označují jako autistická triáda. Jedná se o narušenou sociální interakci, komunikaci a představivost.
Autistická triáda
- Sociální interakce: Většina jedinců s PAS stojí o sociální kontakt s druhými lidmi, ale neumí ho adekvátně navázat. Nedokáží číst sociální situace a chování druhých. To pak u nich často vede ke specifickým a nepřiměřeným reakcím spojeným s úzkostí a pocity chaosu. Chybí jim sociální a emoční empatie, což prohlubuje vzájemné odcizení. Preferují hry o samotě, nebo druhé využívají jako “mechanické pomůcky”, ne jako partnery ve hře. Mají sníženou schopnost sdílet s druhými radost, společný zájem apod.
- Komunikace: Obtíže se projevují jednak v řeči, jednak v komunikaci jako takové. Vývoj řeči bývá opožděný, někdy se řeč téměř nerozvine a je hluboko pod věkovou normou. Limitováni jsou rovněž při spontánním a smysluplném projevu, který často nejsou schopni udržet. Používají naučené fráze, nebo svůj žargon. Autistům také chybí schopnost správně používat a rozpoznávat neverbální komunikaci jako je mimika, gesta, postoj těla ad.
- Představivost: Narušená představivost se projevuje v oblastech aktivit, zájmů, hry a způsobů chování. Typické je, že jedinci s PAS si vybírají činnosti odpovídající nižší vývojové úrovni. Činnosti mívají rutinní, ulpívavý, mnohdy nefunkční charakter (např. místo stavění bábovek z písku dítě pouze přesýpá písek z jedné strany na druhou). Chybí symbolická hra, kdy dítě zachází s hračkami jako s reálnými věcmi - krmí panenku, mluví za plyšová zvířátka, pořádá s auty závody apod. Objevuje se zaujetí, které je specifické buď svou intenzitou, nebo předmětem zájmu (např. elektřina, meteorologie, jízdní řády apod.). Řada autistů má potíže se zvládám změn, ať už se jedná o změnu denního režimu, nebo třeba zasedacího pořádku ve škole. Mohou pak reagovat úzkostí, vztekem, panikou. U některých také můžeme pozorovat stereotypní motorické manýrování jako je třepání rukama, kroucení prsty, nebo specifické pohyby celého těla.
Různé formy autismu
Existuje několik typů poruch autistického spektra. Ty se navíc mohou vyskytovat v různých intenzitách. Tzv. vysoce funkční autisté zvládají běžné činnosti s mírnou podporou, naopak nízko funkční autisté mají projevy poruchy masivní a je zapotřebí více péče a trpělivosti. Přes všechny rozdíly platí, že správně zvolené hračky mohou autistickým dětem významně pomoci v rozvoji i prožívání radosti ze hry. Na Kidtown.cz jsme vybrali hračky, které byly odborníky ověřeny pro své terapeutické vlastnosti.
Top pomůcky a hračky pro děti s autismem
Orientace v sociálních situacích
Pro rozvoj orientace v sociálních situacích a podporu emoční inteligence mohou být užitečné speciálně navržené pomůcky. Například karty Moje pocity umožňují dětem lépe pochopit a vyjádřit své emoce, zatímco Dětské zrcadlo jim dává možnost pozorovat vlastní výrazy tváře a propojit si je s pocity. Silikonové postavy jsou skvělým nástrojem pro hraní scénářů, které děti učí porozumět různým sociálním situacím a Tuba s figurkami povolání zase podporuje poznávání různých rolí ve společnosti. Tyto pomůcky společně přispívají k lepšímu zvládání emocí i vztahů s okolím.
Saturace rutiny a stereotypu
Stejně tak můžou být pro děti přínosné hračky, které saturují potřebu rutiny a stereotypu. Třídící zvířátka pomáhají vytvořit systém a strukturu, které děti uklidňují, zatímco Dřevěné navlékání - set piráti nabízí možnost opakujících se úkonů, které napomáhají soustředění a rozvoji jemné motoriky. Stavění z kamínků nebo kostek pak nabízí opakovatelné vzorce a stabilitu, která děti uklidňuje a posiluje jejich schopnost organizovat a plánovat činnosti.
Smyslová integrace
Neměli bychom zapomenout na pomůcky, které rozvíjí smyslovou integraci. Ta je klíčová pro to, aby děti dokázaly adekvátně reagovat na různé podněty. Senzorické zpracování zahrnuje zrak, sluch, čich, chuť, hmat, rovnováhu a vnímání vlastního těla, a proto je vhodné volit nástroje, které všechny tyto smysly podněcují. Hudební nástroje jako je Tamburina nebo Rumba koule stimulují sluch a rytmické vnímání, zatímco Senzorické zvukové koule podporují koordinaci zraku a sluchu. Hmatové domino, texturovaný set Nožiček a Ručiček nebo Kinetický písek přináší podněty pro hmat a jemnou motoriku, zatímco Senzorický bublinkový set vytváří vizuální, které děti upoutají a uklidní. Komplexní Smyslový poklad pak propojuje různé smysly a nabízí bohatou škálu vjemů, které napomáhají celkovému rozvoji smyslové integrace u dětí.
Eva Stupková
Jmenuju se Eva Stupková a jsem psycholožka. Moje profesní dráha zahrnuje několikaletou praxi v pedagogicko-psychologické poradně, pozici školního psychologa v mateřské škole, pedagogické působení na oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika, vedu svou psychologickou praxi se zaměřením na rodinné poradenství.
Baví mě psychologie dítěte a rodiny. Orientuji se tedy zejména na problematiku dětského prožívání a chování, na otázky spojené s rodičovstvím a výchovou. Těší mě podílet se na vytváření bezpečného a láskyplného prostředí pro děti a na rozvoji rodičovských kompetencí. Více informací najdete na instagramu nebo facebooku rodinného poradenství.
Spolupráce s firmou Kidtown je pro mě inspirující. Čerpám pro ni z vysokoškolského studia pedagogické psychologie a speciální pedagogiky, z odborných kurzů, samostudia i praxe. Obohacuje mě v profesním i osobním životě, nutí mě dívat se na vývoj dítěte hlouběji, s možností podněcování jeho rozvoje nejrůznějšími hračkami a pomůckami.