montessori pedagožka Veronika Posar se syny
I když vás směr montessori vzdělávání cíleně nezajímá, vsaďte se, že už jste některou jeho pomůcku intuitivně dítěti pořídili. A co víc, že vám ji, když jste byli malí, podstrkovali i vaši rodiče. Jen jim tak nikdo neříkal.
„Milovali jste navlékání dřevěných korálků? Hraní si s dřevěnými kostkami různých velikostí? Prostrkávání různých dřívek do otvorů? Vítejte „v montessori klubu“, říká s úsměvem Veronika Posar, zkušená montessori pedagožka i maminka čtyř synů. Obrátili jsme se na ni, aby nám mimo jiné vysvětlila, proč se montessori „hračkám“ hračky neříká. „Vypadají jednoduše, ale ve skutečnosti jsou velmi důmyslně promyšlené. Každý tvar i materiál má své opodstatnění. Dítě s nimi pracuje a tím už od nejútlejšího věku utváří samo sebe,“ odhaluje pro náš web jejich „tajemství.“
Vizionářská Maria
Na úvod ovšem trochu teorie, proč jim věnovat pozornost i když se třeba plánujete vydat jiným vzdělávacím směrem. Když se 31. srpna 1870 v Itálii narodila holčička jménem Maria Montessori, nikoho by ve snu nenapadlo, jak převratně zasáhne do světa vzdělávání. Patřila k vyšším společenským vrstvám. Jako jedna z prvních Italek vystudovala medicínu. V určité fázi její profesní kariéry jí představitelé správy města Říma nabídli zvláštní sociální projekt. Měla vést školu pro „děti ulice“. Tedy pro zanedbávané děti z dělnických rodin, které rodiče buď opustili, nebo se o ně nestarali. Bezprizorní, deprivované osůbky vykazovaly velký podíl postižení a všeobecně byly vnímané jako „lidský odpad“.
Revoluce pro zdravé děti i děti s různými poruchami
Lékařka nabídku nadšeně přijala a během dvou let způsobila malý zázrak. Zdánlivě nevzdělatelné a mentálně zaostalé děti se díky její metodě zvládaly vzdělávat v běžných školách se svými vrstevníky s kvalitnějším domácím zázemím. „Nejobdivuhodnější na jejím experimentu bylo,“ říká Veronika Posar, „ že výsledky testů těchto dětí ulice, považovaných za mentálně zaostalé, byly dokonce lepší než výsledky zdravých dětí.“
Pověst o ojedinělém experimentu se rychle rozkřikla. Na alternativní projekt lékařky se jezdily dívat delegace z celého světa. Z Marie Montessori se prakticky přes noc stala vzdělávací celebrita. Její metoda je dnes vnímána jako pedagogický objev tisíciletí.
Pro děti s poruchou autistického spektra i s ADHD
„Vznikla velmi přesná montessori metodika, učitelé ji začali začali využívat i při práci se zdravými dětmi, protože je platná univerzálně. Nemělo by ale zaniknout, že se montessori pomůcky hodí pro děti s různými neurologickými poruchami. Matka zakladatelka se s nimi totiž setkávala mezi takzvaně zaostalými dětmi často,“ uzavírá příběh této osobnosti Veronika Posar.
Montessori znamená vědět, co děti potřebují
Podle montessori principů se smysly dítěte nejvíc rozvíjí v období od jeho narození do šesti let. „Abych to upřesnila, u dítěte se v tomto krátkém čase rozvíjejí nejen smysly. Mluví se o takzvané absorbující mysli“, říká opět zkušená montessori pedagožka. To podle ní znamená, že dítě nasává ze svého okolí veškeré vjemy jako „houba“. Svět, který novorozence obklopuje, vnímá nevědomě a intuitivně zrakem, sluchem, čichem, chutí a hmatem. Když jim pečující dospělí poskytují vhodné materiály a tím i různorodé vjemy, mozek dítěte je správně stimulovaný a blahodárně se rozvíjí.
Přes uchopení k pochopení
Proto je u malých objevovatelů světa důležité, aby si mohli věci osahávat a zkoumat je rukama i ústy. Proto jsou ideální pomůcky z přírodních materiálů. „Maria Montessori používala slovní spojení „přes uchopení k pochopení,“ říká opět Veronika. „Do našeho mozku se trvale ukládá jen to co prošlo našimi smysly, na co jsme si sáhli, co jsme pořádně prozkoumali.“
Tvořivost i logika
Jedním z „mýtů“, které se v souvislosti s montessori pomůckami opakují na různých webech je, že rozvíjí hlavně tvořivost dítěte. „S tím úplně nesouhlasím,“ oponuje pedagožka. „Pomůcky, i používané materiály podle montessori principů mají přesný účel. Dítě se manipulací s nimi učí konkrétní věc. V tu chvíli samo nic nevymýšlí. Pokud vidíme, že improvizuje, tak mu na základě pozorování, toho co vidíme, nabídneme materiál, který uspokojí jeho potřebu. Příklad? Dítě má období, kdy ho baví vhazovat malé předměty do různých otvorů. Magicky ho třeba přitahuje brát mamince kolíčky na prádlo a cpát je všude možně. Když mu poskytneme, aby tuto svoji potřebu uspokojilo na speciální pomůcce, bude šťastné. Procvičí si v bezpečí jemnou motoriku. My naopak kontrolu, že do malých otvorů v domácnosti nenastrká věci, které tam nepatří.“
Méně je více
I dospělý člověk má své limity, kdy už ho příjem vnějších vjemů otravuje a unavuje. Když jich je příliš, svoji pozornost vypne. Děti se chovají stejně s tím, že je jejich práh pozornosti nesrovnatelně nižší. Teprve se utváří a dítě si ho postupným trénováním prodlužuje. „Pro děti je všechno nové. Vnímájí detaily a drobnosti, které my dospělí už ignorujeme a o to rychleji se unaví,“ upozorňuje Veronika. Proto se podle ní, nejen u montessori pomůcek, ale celkově u všech hraček, vyplatí nabídnout dítěti jen jednu věc, aby se plně soustředilo jen na ni. Tím, že si v daný moment hraje nebo pracuje jen s jednou věcí, buduje se u něho vnitřní řád, který dítěti umožňuje cítit se v klidu a pohodě.
Montessori pomůcky podle věku
Montessori pomůcky pro děti do 6 měsíců
V prvním roce života se miminka učí obrovskou rychlostí – objevují svět skrze smysly, zlepšují motoriku a rozvíjejí první dovednosti. Montessori hračky jsou navrženy tak, aby podporovaly tento přirozený vývoj, respektovaly dětské tempo a nabízely smysluplné podněty.
Montessori pomůcky pro děti do 1 roku
V tomto období začínají děti aktivně objevovat svět kolem sebe, a stejně tak sebe samotné. Montessori hračky pro děti od 6 měsíců do 1 roku jsou navrženy tak, aby podpořily jejich rozvoj v oblastech motoriky, kognitivních schopností, a také se zaměřují na jejich přirozenou touhu zkoumat. Děti v tomto věku fascinují nejen věci kolem nich, ale i jejich vlastní odraz, skvěle poslouží Dřevěné dětské zrcadlo. Je vyrobeno z akrylátu a proto nehrozí rozbití a případné poranění.
Montessori pomůcky pro děti do 18 měsíců
V tomto období začínají děti aktivně objevovat svět kolem sebe, a stejně tak sebe samotné. Montessori hračky pro děti od 6 měsíců do 1 roku jsou navrženy tak, aby podpořily jejich rozvoj v oblastech motoriky, kognitivních schopností, a také se zaměřují na jejich přirozenou touhu zkoumat. Děti v tomto věku fascinují nejen věci kolem nich, ale i jejich vlastní odraz, skvěle poslouží Dřevěné dětské zrcadlo. Je vyrobeno z akrylátu a proto nehrozí rozbití a případné poranění.