Na Instagramu a Facebooku právě probíhá SOUTEŽ o Duhové kamínky 🌈

6 tipů, jak děti naučit vážit si hraček

Jak si vážit dárků - článek první fotka

Dárky jsou krásnou součástí dětství, ať už jde o Vánoce, narozeniny, nebo malé radosti v průběhu roku. V dnešní době jsou však hračky a všechny další věci natolik dostupné, že děti přestanou vnímat dárky a hračky jako něco výjimečného. Jak naučit děti vážit si toho, co dostávají, a chápat hodnotu dárků? Klíčem může být zamyšlení nad přístupem, který kombinoval výchovné lekce našich babiček s moderními principy vědomé spotřeby.

Jak to bylo dříve?
Když naši rodiče a prarodiče vzpomínají na dětství, často mluví o tom, že dostat novou hračku bylo opravdovým svátkem. Mnohé děti měly jen pár věcí, které si pečlivě střežily – plyšového medvídka, dřevěnou káču nebo knížku, kterou dostaly k Vánocům a zároveň i k narozeninám. Dárky nebyly samozřejmostí a často byly spojené s tím, že dítě muselo projevit snahu nebo zodpovědnost, například pomáhat doma nebo přinést dobré známky ze školy.

„Je rozdíl mezi dárkem a odměnou. Dárek je projevem pozornosti, náklonnosti, odměna je kompenzace, je spojena s hodnocením,“ upřesňuje psycholožka Eva Stupková. Upozorňuje také na to, že když dostaneme to, co si přejeme, nebo dosáhneme vysněného cíle, zvýší se nám hladina dopaminu. To je tzv. hormon štěstí, který vyvolává dobrou náladu, pocit uspokojení a potěšení.

„V současné době jsme výrazněji než kdy jindy orientovaní na okamžité uspokojení. Většina věcí je nám bez větších komplikací dostupná, můžeme si je dopřát a splnit si tak svá přání téměř okamžitě. Tento “rychlý” dopamin ale může vést ke vzniku závislosti na takových krátkodobých odměnách,“ vysvětluje psycholožka.

Z toho vyplývá, že čím častěji děti obdarováváme, tím větší závislost u nich budujeme, a to bez hlubšího vztahu k dárkům samotným. Když navíc splníme jejich přání hned, ochuzujeme je o touhu, pocit těšení se, který je mnohdy tím nejpříjemnějším.

Současnost: Přesycenost a menší radost
Dnešní děti žijí v úplně jiném světě. Všudypřítomné reklamy, snadná dostupnost hraček a časté obdarovávání mohou způsobit, že děti začnou dárky považovat za samozřejmost. Hračky se rychle hromadí, ale radost z nich bývá krátkodobá. Místo vděčnosti a péče o hračky se může objevit lhostejnost a touha po dalších věcech.

Podle psycholožky Evy Stupkové záleží hodně na tom, jak dárek vnímáme. „Jsou situace, ke kterým sice dárky patří (narozeniny, svátky, Vánoce), ale nemusí být povinnou součástí. Důležité je ukazovat dětem, že dárek je dobrovolný a je svobodným rozhodnutím toho, kdo jej kupuje,“ vysvětluje.

Jak děti naučit vážit si dárků a chápat jejich hodnotu?
Následující tipy vám mohou pomoci ukázat dětem, že dárky mají nejen materiální, ale i emocionální hodnotu.

  1. Zapojte děti do procesu dávání i výroby dárků
    Ukažte dětem, kolik úsilí stojí za výběrem nebo výrobou dárku. Můžete společně vyrobit dárek pro kamaráda nebo babičku. Takové zážitky jim ukážou, že radost z dárku není jen o tom, co dostáváme, ale i o tom, co dáváme.

  2. Snižte počet hraček
    Méně může být více. Když mají děti méně hraček, začnou si jich více vážit. Namísto kvantity se zaměřte na kvalitu a vybírejte hračky, které děti zaujmou a podnítí jejich kreativitu. Mnohdy se stává, že čím víc hraček děti mají, tím méně si s nimi hrají. Je to způsobené tím, že čím větší možnost výběru dáme, tím je rozhodnutí těžší, narůstá nejistota a úzkost a situaci volby se raději vyhnou
  1. Předávání hraček dál
    Vysvětlete dětem, že hračky, se kterými si už nehrají, mohou udělat radost někomu jinému. Společně je věnujte například charitě nebo dětským domovům. Tento krok pomáhá budovat nejen vděčnost, ale také empatii. Je také možné hračky měnit. S příchodem nových některé starší uklidíme, aby děti nebyly zahlcené. Po čase je zase vyměníme. Hračky tak budou stále atraktivní. Můžeme do tohoto procesu zapojit i další děti z řad kamarádů a příbuzných a posouvat si hračky s nimi
  1. Vysvětlujte hodnotu peněz a práce
    Starším dětem můžete ukázat, jak funguje nakupování a co vše stojí za výrobou hraček. Společně si třeba našetřete na jednu vysněnou hračku, aby děti pochopily, že věci nejsou samozřejmostí. Peníze jsou pro děti abstraktní. Jejich hodnotu začínají více chápat až na 2. stupni ZŠ.

  2. Podporujte tvořivost
    Někdy není nutné vše kupovat. Společné vyrábění hraček z přírodních materiálů nebo jednoduchých věcí, které máte doma, může být zábavné a naučné zároveň. Navíc to podpoří dětskou představivost.

  3. Přemýšlejte o tom, co děti dostávají od ostatních
    Pokud rodina a přátelé dávají dětem příliš mnoho nebo nevhodné dárky, neváhejte s nimi mluvit. Společně můžete vybírat smysluplné dárky, které dětem udělají opravdovou radost a nebudou jen další zbytečností.


Budování vděčnosti a respektu

Hodnota dárků nespočívá jen v jejich ceně, ale především v příběhu, úsilí a myšlence, která za nimi stojí. Když děti pochopí, že radost nepramení z množství věcí, ale z péče a úsilí, začnou si dárků více vážit. A možná právě díky těmto lekcím vytvoříte vzpomínky, které si ponesou po celý život – podobně jako ty, které nám dnes vyprávějí naše babičky a dědečkové.

 

 

        Eva Stupková