Vytiskněte si naši usměvavou Lucinku, která vám nedovolí zapomenout na Den matek.
Vytiskněte si naši usměvavou Lucinku, která vám nedovolí zapomenout na Den matek.
Paní Novotná je speciální pedagog a její práce spočívá ve výrobě učebnic a pomůcek pro děti se zrakovým postižením, které chodí do běžných škol spolu s vidícími. Mají s manželem šest dětí, které už jsou všechny dospělé. Čtyři z těchto dětí jsou osvojené a jedno z nich je nevidomá dcera, které je nyní už dospělá a kterou manželé adoptovali jako miminko. Co stálo za rozhodnutím osvojit si dítě se zrakovým postižením? Dá se na to nějak připravit? U osvojení člověk nikdy n...
Dva týdny po tom, co vznikne malé embryo, se začnou vyvíjet oči. Jsou hned po mozku nejsložitějším orgánem lidského těla. Když se pak miminko narodí, je barvoslepé a navíc vidí velmi neostře. Postupně se začne zrak zlepšovat, i když do pěti let je dítě stále dalekozraké – i proto se mu lépe zaostřuje na velké obrázky s většími barevnými plochami. Teprve v tomto věku je položen základ pro čtení, protože dalekozrakost ustupuje a dítě je schopné zaostřit na menší objekty a písmena.
Sluch se vyvíjí už v prenatálním období. Dítě v břiše reaguje na zvuky pohybem a hned po narození reaguje na hlas maminky, který zná a představuje pro ni bezpečí. Po nějaké době už rozeznává její hlas, i když ji nevidí. V roce už dokáže rozeznávat tiché zvuky o intenzitě 20-30 dB.
V blízkosti sluchové oblasti mozku se nachází centrum koordinace sluchové stránky řeči, spuštění artikulace a rozpoznání rytmu a zvuku mluveného slova.
Doteky nás ovlivňují téměř od samého početí. Určují naše nálady – když jdeme bosí v písku, je nám hezky a náš mozek začne vylučovat endorfiny – hormony radosti. Když bosou nohou v kuchyni šlápneme do rozlitého džusu, který lepí, příjemné to moc nebude. Hmat nás chrání před nebezpečím... a co ještě?
V naší školce, při cestě ze šatny do třídy, pozoruji obrázkové kartičky, které obrázkem a slovem popisují nějakou činnost, která souvisí s místem, kde se nachází. Je to jediná známka toho, že do třídy chodí také dítko s poruchou autistického spektra (PAS). Jak děti s PAS komunikují a jak vypadá jejich hra?
Moje první knížka, kterou jsem dokázala sama přečíst, se jmenovala Kvak a Žbluňk. Bylo mi šest, písmena jsem se učila natajňačku pod postelí, „ch“ jsem četla jako „c“ a „h“ a kromě příběhu, který mě zas tak moc nezajímal, jsem chtěla vědět, jaká slova se skrývají u obrázků.
Obrázky byly lehce hororové a podmaňovaly si tak dětskou fantazii. A tak jsem si poplakala spolu se Žbluňkem, kterému pošťák stále nenosil žádný dopis, a radovala se, když žabákům na zahrádce vyrostlo zasazené semínko. Postupně se přede mnou otevřel svět, který běžel současně s mým. Kam jsem se mohla nechat unést a žít životy různých hrdinů. Chtěla bych tenhle kouzelný svět ukázat i svým dětem. Ale jak na to? A proč jsou knížky důležité i pro děti, které ještě číst neumí?
"Mami, mami, asi k nám přiletí Zoubková víla“ zahlásil mi pětiletý Adam po návratu ze školky. Zastihl mne totálně nepřipravenou. Vůbec jsem si nepřipouštěla, že by mu zuby mohly padat už takhle brzy a samozřejmě jsem hned začala řešit, co by ta Zoubková víla měla přinést. Námitka, že Zoubková víla nosí jen sladkosti u Adama neprošla. Můj pětileťák totiž nechápal, proč když Ježíšek, který je malý unese velkou krabici stavebnice Kapla a proč by něco podobného neunesla Zoubková víla. Zkusila jsem druhou výmluvu, a to, že se krabice Kaply nevejde pod polštář. Na to namítl, že Zoubková víla nemusí dávat dárek pod polštář, ale stačí, aby mu ho nechala v posteli.
Pokud máte doma taky takovéhleho zvědavce a manipulátora a nevíte, co by měla Zoubková víla přinést, tak určitě zkuste následující:
Holčičky (ale i kluky) potěší Svetry značky Pipasik. Tahle vyšívací novinka určená dětěm od čtyř let je úžasná hned z několika pohledů:
Milé maminky, milí tatínkové,
Velmi často k nám přicházíte s tím, že sháníte dárky k narozeninám svých dětí, případně jejich kamarádů a zjišťujete, jaký je nejlepší dárek pro dané dítko. Takový, ze kterého bude mít radost, který bude vaše dítě rozvíjet a nebude jen další hračkou, která skončí v někde v koutě. Já si tím lámu hlavu pokaždé a vždy bilancuji nad Adamovým přáním a tím, co opravdu potřebuje a co ho v jeho dětském (a hlavně i psychomotorickém) vývoji posune dál. Můžete namítnout, že mám ten výběr jednodušší, protože jsem celé dny obklopena hračkami, znám je a hlavně je pečlivě vybírám s přihlédnutím k tomu, jaké schopnosti u dětí rozvíjí.
Po narození obsahuje mozek dítěte sto miliard mozkových buněk. Na začátku života mozek váží 400 gramů. Během prvních šesti let se jeho hmotnost ztrojnásobí. Zvětší se téměř na úroveň dospělého člověka! Co všechno se během této doby rozvíjí a zdokonaluje? A jak tomu můžete pomoci? Čtěte v našem článku!