V minulém článku jsme psali o vztahu řeči a sluchu. Dnes se budeme věnovat vztahu řeči a zraku. Na rozdíl od sluchu dozrává zrak pomalu – nejpomaleji ze všech ostatních smyslů. Věděli jste, že dětem se vyvíjí zrak až do šesti let věku? Do té doby se oční bulva zakulacuje a dítě je dalekozraké. Oko dítěte si ale umí s dalekozrakostí poradit – dokáže dorovnat i tři dioptrie, aniž by mu to působilo nějaké potíže.
Pro rozvoj řeči je zrak důležitou složkou. Už první náznaky komunikace mezi matkou a dítětem jsou provázané se zrakovým kontaktem.
Zrak dítě podněcuje k hlasovému projevu, který se pak mění ve žvatlání. Postupem času dítě odezírá mimiku a artikulaci, kterou napodobuje. Stejně tak v mozku je centrum porozumění řeči uloženo v blízkosti zrakového centra. Tyto dvě centra jsou provázaná, protože právě díky porozumění řeči, které je napojené na optické vjemy, se rozvíjí jak slovní zásoba, tak gramatika a artikulace.
Optická paměť
Ke správnému rozvoji řeči můžeme napomáhat trénováním optické paměti, pozornosti a rozlišování.
Optickou paměť můžeme trénovat jakoukoli variací pexesa, která je úměrná věku dítěte. Pro menší děti bohatě stačí pouze hledání kartiček stejné barvy, postupně můžeme přidávat i obrázky. Nechte vždy dítě říct, co na obrázku vidí.
Od tří let poslouží hry se schovanými předměty. Vyskládejte na stůl několik věcí, které dítě zná. Pak je zakryjte a nechte ho, aby řeklo, které věci na stole byly. Můžete také po bytě nebo domě rozvěsit různé jednoduché obrázky a nechat dítě, aby si trasu prošlo a co nejvíc si jich zapamatovalo.
Pokud je rodič graficky zdatný, může začít kreslit libovolný obrázek. Přidává jednotlivé části vždy po jednom (například nejprve dům, pak okno, pak dveře). Dítě se nedívá a vždy s každou novou věcí pak říká, co na obrázku přibylo.
Optická pozornost a rozlišování
Tyto dovednosti jsou úzce spojené s dětmi předškolního věku. Optická diferenciace je základem pro nácvik čtení a psaní, a spolu s pozorností také rozšiřuje slovní zásobu.
Na rozlišování optických protikladů se zaměřuje hra Malá velká myška, která je vhodná již pro děti od tří let.
Další hrou, procvičující optickou pozornost, je Duha. Díky jejímu rozdělení do několika variant, je vhodná pro děti od tří do deseti let.
Předškolní děti zvládnou i hru na němého, kdy z pohybů rtů hádají, jaké slovo jste řekli.
Venku na procházce se jistě osvědčí hra „Dívám se a vidím…“ – zaměřte se na jednu věc v okolí, například dveře a pomocí věty: „Dívám se a vidím něco…hranatého…dřevěného…hnědého…“ nechte dítě hledat správný objekt. Můžete se pak s dítětem střídat, podle jeho možností a dovedností.
Ačkoli se může zdát, že zrak dítěte dozrává pomalu a mezi ostatními smysly je nejdřív tak trochu outsider, nenechte se odradit od správného stimulování. Úloha zraku přichází postupně, ale případě rozvoje řeči pak často svoje další smyslové kamarády dokáže přeskočit.