Ve věku od tří do pěti let se naplno rozvíjí individualita dítěte a jeho zájmy. Erikson ve své knize Childhood and Society používá termín: „Věk iniciativy, jehož hlavní potřebou je aktivita“. Úkolem rodiče je usměrňovat aktivitu směrem, který bude účelný. Do této oblasti patří i rozvoj v oblasti jemné motoriky.
Je dobré kombinovat dva druhy hraček:
1. Hračky, které mají přesně vymezený cíl hry. Takovou hračkou jsou například puzzle - skládáme jeden konkrétní obrázek, ale můžeme si volit metodu skládání sami.
2. Hračky, které nemají definovaný ani průběh ani cíl, ke kterému je třeba dospět. Příkladem může být stavění z Lega. Dítě si samo určí, jak má jeho stavba vypadat a kreativně ji může v průběhu stavění měnit.
Takové hry pak dohromady rozšiřují představivost, paměť a podporují sebedůvěru ve vlastní schopnosti.
Dozrávání nervové soustavy vrcholí vyhraněnou dominancí jedné ruky – dítě se začne profilovat buď jako pravák, nebo jako levák. Do této chvíle dítě často používalo ruce obě, nebo je při různých činnostech střídalo. Proto se také jemná motorika v předškolním období zaměřuje na rozvoj grafomotoriky, která hraje nezastupitelnou úlohu při psaní. Souhru oka a dominantní ruky můžete cvičit pomocí balančních her – skládání zvířátek na loď pomocí kleští nebo stavění Kaktusu. Již tříleté děti mohou vyzkoušet ukládání včeliček do hnízda pomocí kleští ve hře Včelí úly. Tato jemná práce navíc cvičí jak správný úchop, tak i koncentraci.
Jemná motorika se netýká jen dětí. Je to oblast, která se často objevuje v testování u přijímacích pohovorů do zaměstnání. Cvičit jemnou motoriku je úkol na celý život. Dívali jste se někdy jako malí, jak babička plete svetr? Jak rychle přeskakují oka z jedné jehlice na druhou? Nebo jak někdo starší staví dům z karet? Stačilo jen trochu pohnout stolem a celá práce byla pryč.
Pro milovníky důmyslných staveb, na které byly karty příliš lehké, je určená stavebnice Kapla. Již děti v batolecím věku zvládnout stavět věž osmi nebo devíti kostek. A co teprve ti starší, až se jim dostane Kapla do ruky. Možná na vás u stavebnice přijde řada až večer, kdy budou děti v postelích. Tak si také něco hezkého postavte. Na ten stůl ale i přes to pozor :-)