Jemná motorika - výsadní dovednost člověka

lacing_1Zkuste zavřít oči a ukazováčkem levé ruky se dotknout špičky nosu. A stejně tak pravou rukou. Zvládnete to lehce, nebo stejně jako mnoho dalších lidí zjistíte, že váš ukazováček skončil těsně vedle, nebo ještě hůř – v oku? To jsou dovednosti jemné motoriky, které by mělo zvládnout čtyřleté dítě. Jste praváci? A dokážete rozdávat karty – jednu po druhé - levou rukou? Toto už zvládají sedmileté děti.

 

Jemná motorika je základ pro řeč i psaní

Jemná motorika je schopnost obratně manipulovat s malými předměty v malém prostoru. Ačkoli se děti na začátku života zdají neohrabané, vývoj jemné motoriky je často skokovou záležitostí – stejně jako dozrávání centrální nervové soustavy.  Jemná motorika slouží u člověka jak ke komunikaci, tak k manipulaci. Nezahrnuje jen pohyby rukou, ale také nohou a úst, a pro kreativitu hraje nezastupitelnou úlohu. Je to symfonie různých center mozku, která dá dohromady třeba cvrnknutí do kuličky, kterou chcete dostat do důlku.

Novorozenci a kojenci? To jsou hlavně doteky

Už když je miminko v břiše matky, reflexivně pohybuje rukama a cucá si prsty. Již před narozením se u něj rozvíjí hledací reflex, který se vyvolá při dotyku tváře – dítě se otáčí za podnětem a začne sát. Doteky u novorozence způsobují, že si postupně začne uvědomovat své tělo – masírováním, hlazením, ale i lechtáním dítěti umožníme vnímat různé druhy doteků, které bude časem nejen vyhledávat, ale i napodobovat.

Prudký rozvoj motorických dovedností přichází s kojeneckým obdobím. Děti procházejí procesy poznávání. K senzorice (vnímání pomocí doteků, hlasu, sluchu) se přidávají motorické dovednosti. V šesti měsících se rozvíjí dlaňový úchop, pomocí chrastítek a jiných vhodných hraček postupně přichází v devíti měsících klešťový úchop, kdy už dítě pomocí ukazováčku a palce zvedá drobnější předměty. Můžete vyzkoušet barevné kuličky, které dítě zaujmou barvou i materiálem nebo tvarovací chrastítko.

kulicky

Tím nejdůležitějším impulsem pro rozvoj motoriky vašeho děťátka jste ale vy sami. Napodobování a interakce mají pro něj zásadní význam a prohlubují citové pouto mezi dítětem a okolním světem. I když to házení hraček z postýlky a jejich následné sbírání je někdy otrava, pro dítě se jedná o hru, která je důležitá pro jeho sociální vývoj. A jen tak mimochodem – hru Vařila myška kašičku ještě nikdy nikdo nepřekonal.

Batolata – co dělá rodič, dělám i já!

Období života, které nastává po prvních narozeninách, začíná být úzce formováno podněty, které dítěti poskytujeme. Je to přesně ten moment, kdy si můžeme všímat, že podněty, které dítěti dáváme při hře i v různých životních situacích, náš potomek opakuje (pravda, mnohdy v nejméně vhodnou chvíli) a dále je rozvíjí.

V tomto období je vhodné posilovat jemnou práci rukou zejména kresbou a stavěním kostek. Zábava, která navazuje na kojenecké období, je třídění korálků nebo kamínků do nádob. Tuto hru můžete vyzkoušet s našimi Třídícími kalíšky a dvouletým kutilům můžete nabídnout hru s Ozubenými kolečky. Skládání jednoduchých staveb si může dítě cvičit s kostkami Sensory Blocks a navíc s nimi rozehraje hru barev a zvuků. Jemnou motoriku dvouletých dětí rozvíjí také provlékání korálků nebo jiných předmětů. Tomuto účelu poslouží provlékací hračky.

blockslacing_1

Velkou úlohu hraje motivace v sebeobsluze – čištění zubů, umytí rukou, najíst se, pomoci s oblékáním.

Zapnutí zipu se nám dospělým může zdát jako lehký úkol na pár vteřin. Pro dítě už se jedná o souhru úchopu, tahu a síly. I když dítě prochází v této době obdobím „já sám“, nenechte se znejistět. Dítě si už po chvíli nepamatuje těch deset vzteklých pokusů, kdy mu zip zapnout nešel. Ale moc dobře si bude pamatovat ten moment, kdy se mu to podařilo.