Duhové kamínky rozvíjí motoriku a prostorovou představivost, naučí barvy i základní počty

Barevné duhové kameny - rainbow pebbles

Procvičují fantazii, zrakové rozlišování – veselé barvy a polohu, hmat, aj. Mohou se stát svělým pomocníkem do každé rodiny, ale také pro učitelky ve školkách, školách i v družinách. Tyto plastové barevné kamínky jsou vyrobené ze zcela bezpečného materiálu. Pro mne, logopedku, jsou pro práci a rozvoj dětí, důležité výrazné barvy. Barevné kamínky pořídít u nás v eshopu: https://www.kidtown.cz/duhove-kaminky/duhove-kaminky-2/


Barevné kamínky mohou děti podle předkresleného vzoru stavět do výšky, plochy, podle barev a počtu. Činnost je vhodná pro mladší děti, kameny jsou skvělé tako pro procvičení hmatu.

 Už v předškolním věku se děti seznamují s doplňkovými barvami. Barevné kamínky nabízí hned dvě, fialovou a oranžovou, ve výrazné formě.

Děti mohou s kamínky cvičit rozlišování podle velikosti nebo barvy – vytvářet se skupiny. Naučí se pojmy velký, menší, nejmenší, malý, větší, největší a rozlišování podle počtu. 

Jaké úkoly můžete dětem zadat? Například tyto: Dej červený kámen za – před – na –pod modrý kámen, dej dva modré na dva žluté, ubíráme ze skupiny a počítáme, vyber všechny nejmenší kameny, apod.

Vyzkoušené nápady pro učitelky

Doplněk pro různé typy artefiletiky – výtvarné výchovy, apod.

Kameny mohou označovat např. cíle v TV, mohou vyznačit dráhu běhu s vyhýbáním, podle barvy se mohou určovat i družstva, apod.

Rozvíjení fantazie a interpersonálního cítění dětí, relaxace: děti mají v kruhu před sebou čtvrtku. Na signál si mohou vzít z hromádky uprostřed jeden kámen, položit na čtvrtku, pak společně druhý a přiložit k prvnímu v jakékoliv pozici. Dobře si prohlédnout, případně změnit polohu kamenů. Další kámen se přikládá (je potřeba dát dětem dost času na rozmyšlení kam kámen položit, případně na změnu), lze se projít dokola a podívat se, jak to mají kamarádi, zda někdo preferuje jednu barvu, případně prostorové utváření. Jen konstatujeme, co vidíme a nijak nehodnotíme.

Další kámen vytváří skupinu, děti ke své fantazii mají již vybudovaný vztah. Pokládáme tolik kamenů, kolik máme k dispozici – je vhodné při větším počtu dětí mít víc kamenů. Posledním úkolem je výběr jednoho kamene ze své hromádky pro kamaráda. Jeden po druhém darují jeden svůj kámen do kompozice svého kamaráda. Sledujeme: dostali všichni kámen? Proč zrovna tenhle kámen? Protože ho já nechci nebo protože se kamarádovi hodí?

Čas na konečnou úpravu kompozice. Fantazii nechat na místě po nějakou dobu, nerušit kompozice hned. Děti prožívají zajímavé pocity, které se v nich vytvořily, mluvíme o pocitech. Kameny neuklízíme házením do krabice, ale odkládáním ze svého papíru.

 Podívejte se na naše video, kde se o našich Rainbow pebbles dozvíte víc.  

Zuzana Kolátorová
logopedka
https://www.kidtown.cz/zuzana-kolatorova/